1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4.67 out of 5)
Loading...Loading...

Miten saada unta? Näin selätät univaikeudet

Kuinka saada unta ja miten nukahtaa illalla? Holisti vastaa.

Uni on avain hyvään oloon ja terveeseen elämään. Useimmilla suomalaisilla on kuitenkin jonkin asteisia uni- tai nukahtamisvaikeuksia, jotka aiheuttavat vireystilan laskua sekä muita ongelmia. Varsinkin näin kaamoksen aikana marras-joulukuussa, monet meistä miettivät, että miten saada unta.

Tuntuisi loogiselta ajatella, että kaamoksen aikana olisi helpompi nukkua, koska väsymys vaivaa keskimääräistä enemmän. Näin ei kuitenkaan ole, koska väsymys ja unisuus eivät tarkoita samaa asiaa. Miksi siis univaikeudet yleistyvät kaamoksen aikana? Syy löytyy päivän tapahtumista ja arjen rutiineista. Nukahtamisvaikeudet ja heikkounisuus ei useinkaan johdu illan tai yön tapahtumista, vaan syy on usein passiivisessa päivässä. Energinen ja aktiivinen päivä helpottaa unensaantia ja unen laatua, mutta kaamoksen aikana herkästi vaipuu väsymyksen ja passiivisuuden noidankehään, mikä näkyy erityisesti uniongelmina.

Paras tapa saada unta onkin panostaa päivään ja omaan vireystasoon, jotta illalla keho olisi oikeasti väsynyt ja valmis nukahtamaan. Perusohjeet oman vireystason ylläpitämiseen toimivat kesällä ja talvella: syö pieniä annoksia 3-4 tunnin välein, panosta laadukkaaseen ruokaan, muista juoda vettä 2-3 litraa päivässä ja harrasta liikuntaa. Helppoa, eikö? Unen saaminen on tehokkainta ratkaista kokonaisvaltaisella ja systemaattisella työllä, mutta jos suuri arjen remontti ei tällä hetkellä tunnu mieleiseltä tai mahdolliselta, on paljon myös yksittäisiä pienempiä asioita, joilla voi hieman edesauttaa unen saamista.

Miten saada unta? Holisti kertoo muutamia keinoja, joilla voi parantaa omaa unen laatua ja helpottaa nukahtamista.

magnesium-valmisteet – kapselit ja voiteet

Magesium on todella tärkeä aine elimistölle. Suuri osa suomalaisista kärsii magensium-vajeesta ja sitä onkin suositeltavaa ottaa erikseen kapseleina tai käyttää ihovoiteena. Magnesium sopii erinomaisesti myös lapsille ja vauvoille voiteen muodossa. Magnesiumilla on merkittävä tehtävä kehon palautumisessa ja sitä kannattaa nauttia iltaisin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Vältä sinistä valoa illalla

Yhä useampi tutkimus tulee jatkuvasti siihen tulokseen, että elektronisten laitteiden sininen valo käskee aivoja pitämään vireystilaa yllä. Melatoniinin eli ns. ”unihormonin” tuotanto siis vähenee tai ei ala ollenkaan, jos sininen valo käskee koko ajan aivoja pysymään hereillä ja aktiivisena. Parasta on pitää kaikki elektroniset laitteet pois makuuhuoneesta. Herätyskelloksi kannattaa valita vanhanaikainen erillinen herätyskello eikä kännykkää. vilkkuvat virtavalot tai piippaukset keskellä yötä viestittävät aivoille koko ajan, että o syytä olla vireystilassa ja valmiina vastaamaan vaatimuksiin. Siksi on parempi jättää esimerkiksi puhelin ja läppäri olohuoneeseen yöksi.

Holisti suosittelee erillisen herätyskellon hankkimista. Paljon valinnanvaraa löytyy: äänellä herättäviä, joissa ääni miellyttävästi hiljalleen voimistuu tai valolla herättäviä, jotka simuloivat päivän valon kasvua ja herättää kehon luonnollisemmin.

Liikunta ja raitis ilma

Liikunta saa kehon väsyneeksi ja edesauttaa siten paremmille yöunille. Muista kuitenkin, että raskasta liikuntaa ei kannata illalla harrastaa, koska kehon vireystila pysyy ylhäällä useita tunteja urheilusuorituksen loputtuakin. Yksi erinomainen tapa on käydä perinteisellä iltalenkillä rauhoittumassa, haukkaamassa ulkona hieman raitista ilmaa. Tästä syystä koiranomistajat nukkuvat keskimääräistä paremmin.

Lämmin kaakao

Lämpimät juotavat rauhoittavat kehoa tehokkaasti. Maitokaakao, johon on lisätty reilu lusikallinen luomuhunajaa sekä hieman Himalajan kristallisuolaa, palauttaa kehon ravinnetasapainon normaalille tasolle, mikä parantaa entisestään unen laatua.

Viileä ja pimeä makuuhuone

Viileässä nukut paremmin ja kunnon pimennysverholla saat huoneen aivan pimeäksi. Pimeys ja viileys molemmat lisäävät melatoniinin tuotantoa kehossasi, mikä helpottaa nukahtamista ja parantaa unen laatua. Laadukkaan rullaverhon tehon tulet kokemaan heti ensimmäisestä yöstä lähtien. Muista kuitenkin, että aamuherätys saattaa olla täydellisen pimeässä huoneessa hankala, kun kehosi ei ole saanut signaalia päivän nousemisesta. Esimerkiksi luonnonvaloa tuottava herätyskello on erinomainen ratkaisu aamuherätyksiin.

Kamomillatee

Jos et ole kaakaon ystävä, voit juoda illalla kupin kuumaa rauhoittavaa kamomillateetä. Muista juoda joko vettä tai kamomillateetä ja lopuksi käydä vessassa juuri ennen nukkumaan menoa. Näin saat helpommin unen päästä kiinni ja vältät yöllä heräämisen janon tai vessassa käymisen takia.

Kiitollisuusharjoitus summaa päivän

Kiitollisuusharjoitus toimii iltarukouksen tavoin rauhoittavana ja summaavana. Harjoituksen avulla siirryt hektisestä päivästä yöunille ja valmistautumaan levolla seuraavaan päivään. Valitse esimerkiksi viisi asiaa, joista olet tänä päivänä kiitollinen ja lausu ne mielessäsi tai hiljaisella äänellä ääneen. Kun keksityt hyvään, se lisääntyy. Kiitollisuusharjoituksen jälkeen voit hyvillä mielin nukahtaa.

Muista myös se, että jos jokin asia pyörii illalla päässäsi, ei sitä kannata jäädä liikaa pohtimaan tai ratkaisemaan. Paras tapa on kirjoittaa kysymys tai ratkaisematon asia paperille, jonka jälkeen se on huomattavasti helpompaa jättää sikseen. Voit keskittyä asian ratkaisemiseen aamulla.

Seksi

Illalla harjoitettu seksi eri muodoissaan tuo paremman unen. Lukuisissa tutkimuksissa on havaittu, että seksi rentouttaa ja rauhoittaa kehoa ja mieltä. Tähän ei tarvita edes orgasmia, vaan pääasia on hyvältä tuntuva seksi ja kosketus toisen ihmisen kanssa. Eikä unen laadun kannalta ole edes merkitystä sillä, että toteutuuko hyvä seksi yhdessä vai yksin.

Summaus

Yksinkertainen ratkaisu siihen, että miten saada unta, löytyy päivän tapahtumista. Energinen ja aktiivinen päivä tuo luonnollisen ja syvän unen. Mutta arkeemme kuuluu lisäksi paljon asioita, jotka häiritsevät normaalia unirytmiämme ja niitä olemme tässä artikkelissa käyneet hieman läpi. Hyvä uni on terveen ja hyvän elämän lähtökohta, joten univaikeuksien selättäminen on todellinen panostus omaan tulevaisuuteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *