1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (19 votes, average: 3,68 out of 5)
Loading...

Pellavansiemen vai pellavansiemenrouhe?

Pellavansiemen liotus vs. pellavansiemenrouhe edullisesti netistäPellavansiemen on ennen kaikkea paras mahdollinen omega-3 rasvahapon lähde ruokavaliossa. Omega-3 hyödyntämiseksi pellavansiemenet kannattaa ostaa rouheena tai rouhia itse ennen käyttöä. Pellavansiemen sisältää myös muun muassa B- ja E-vitamiineja sekä kalsiumia, seleeniä ja magnesiumia, josta suomalaisilla on hyvin usein puutos. Pellavansiemen sisältää myös hyvää tekevää linolihappoa.

Holisti suosittelee:

Hyvinvoinnin.fi -verkkokaupasta saa laadukkaita VALO 24h pellavansiemenvalmisteita:

Sama verkkokauppa myy myös Urtekramin luomu-pellavansiemeniä:

Pellavansiemenen monet hyödyt

Yli 90% pellavansiemenen rasvasta on tyydyttymätöntä. Sen on myös todettu alentavan kolesterolia. Lisäksi pellavansiemenen on todettu poistavan rasvaa, joten sen käyttö osana monipuolista laihduttajan tai rasvaa kehostaan tiputtavan ruokavaliota on kokeilemisen arvoista.

Pellavansiemen tasapainottaa suoliston toimintaa, tukee ruoansulatusta ja auttaa moneen vatsaongelmaan.

Pellavansiemen on hyvänmakuinen ja edullinen siemen, joten sen käyttö on todella helppo aloittaa ja ottaa osaksi päivittäisiä rutiineja. Yksi käytännöllinen tapa käyttää pellavansiemeniä on lisätä pellavarouhe aamupuuron sekaan. Lisää pellavansiemenrouhe jo ennen hiutaleita tai suurimoita, sillä mitä kauemmin pellavansiemen saa hautua lämpimässä, sen pehmeämmäksi ja miellyttävämmäksi sen rakenne muuttuu. Pellavarouhe ei tosin tarvitse liotusta, mutta se pehmenee puuroon ihanasti saadessaan olla hetken nesteessä. Pellavansiemenrouhe sopii myös ripoteltavaski valmiin puuron päälle.  Kokonainen pellavansiemen tarvitsee liotusta. Nesteessä pellavansiemen myös vapauttaa ravintosisältöään ja ikään kuin ”avautuu”. Näin saat pellavansiemenestä suurimman hyödyn.

Pellavansiemen vs. pellavansiemenrouhe

Perinteisen pellavansiemenliman valmistamiseen kannattaa valita käsittelemätön pellavansiemen. Pellavansiemenlima valmistetaan yksinkertaisesti laittamalla juomalasiin 1-2 ruokalusikallista pellavansiemeniä ja päälle vettä. Aamulla siemenet ja vesi ovat muodostaneet geelimäisen ”liman”. Pellavansiemenlima tekee hyää vatsalle ja auttaa tehokkaasti ja luonnollisesti ummetukseen.

Monet myös nauttivat pellavansiementen rakenteesta kokonaisina. Pellavansiemenrouhe taas on miellyttävämpi puuron ja pirtelöiden seassa. Rouhetta on myös helppo lisätä esimerkiksi munakkaisiin ja liharuokiin.

Se, onko parempi valita kokonainen pellavansiemen vai pellavansiemenrouhe, on paljolti tottumiskysymys ja riippuu myös käyttötarkoituksesta. Pellavansiemenrouhe ei vaadi lainkaan liottamista, joten sen käyttö on hieman helpompaa kuin kokonaisen siemenen.

Toisaalta, kuten sanottu, kokonaiset siemenet ovat monen makuun ja perinteinen vatsaa hellivä pellavansiemenlima tehdään kokonaisista siemenistä. Myös leivonnassa taikinaan lisättäessä kokonaiset pellavansiemenet ovat yleensä parempi valinta kuin pellavansiemenrouhe. Esimerkiksi siemennäkkileivässä käytetään kokonaisia pellavansiemeniä.

Kokonainen pellavansiemen säilyy paremmin kuin pellavansiemenrouhe. Suoliston kannalta taas on joitain viitteitä siitä, että kokonaiset, pehmittämättömät siemenet saattavat kovettua suolistoon. Kokonaiset siemenet tulisi joka tapauksessa aina liottaa ennen käyttöä, jotta niistä olisi mitään hyötyä eivätkä siemenet vain kulkisi sellaisenaan suoliston läpi. Tällaista pelkoa rouheen käytössä ei luonnollisesti ole.

Pellavansiemenistä tehdää myös pellavansiemenrouhetta

Pellavansiemenet ulkoisesti käytettynä

Pellavansiemenet sopivat paitsi ruokavalioon, myös ihonhoitoon. Pellavansiemenistä saa helposti tehtyä esimerkiksi kasvo- tai käsinaamion, joka heleyttää ihoa ja antaa sille sen tarvitsemaa kosteutta. Ihonhoitonaamioita kannattaa kokeilla saunomisen yhteydessä!

Pellavansiemen käytön rajoitukset

Pellavansiemen on laadukas omega-3 rasvahapon lähde ja kuitu. Sen terveyttä edistävä ja suoliston hyvinvointia ylläpitävä vaikutus saavutetaan yleensä 1-2 ruokalusikallisella vuorokaudessa. Päivittäinen annostus vaihtelee käyttäjän ja olosuhteiden mukaan. Pienikokoinen henkilö, jonka ruoansulatus toimii hyvin, tarvitsee pienemmän annoksen kuin isokokoinen henkilö, jolla on esimerkiksi vatsahaava tai vaivaava ummetus.

Pellavansiemen kerää itseensä maaperästä kadmiumia, joka suurina määrinä on ihmisen elimistölle haitallista. Kadmiumin kerääntyminen ei johdu saastuneesta maaperästä, vaan on pellavakasvin ominaisuus. Tästä syystä pellavansiemenen käyttö tulee pitää järkevissä rajoissa ja noudattaa ohjeistuksia tuotepakkauksissa. Niin tavanomaisessa kuin luomulaatuisessakin pellavansiemenessä on kadmiumia. Siitä ei ole mitään haittaa, kun käyttömäärät pysyvät kohtuullisina.

Pellavansiemenet ja raskaus

Kadmiumin vuoksi pellavansiemenet löytyvät myös THL:n kiellettyjen ruokien listalta raskaana oleville. Raskausajan kieltolistalla ei ole määritelty turvallista käyttömäärää, kuten Suomessa ei olekaan tapana tehdä, mutta esimerkiksi teelusikallinen vuorokaudessa, vaikkapa totutusti aamupuuron seassa, normaalikokoisella naisella ei yllä raja-arvoihin, jotka olisivat haitallisia.

Voit siis raskaana ollessasi yhä turvallisesti käyttää pellavansiemenrouhetta, kunhan pidät niiden määrän pienenä. Pellavansiemenet raskausaikana helpottavat monen vatsaongelmia. Jos olet tottunut käyttämään pellavansiemeniä leipätaikinassa, on se edelleen turvallista. Yhteen leipä- tai sämpylätaikinaan laitetaan noin puoli desilitraa siemeniä ja tuosta koko määrästä valmista leipää tai valmiita sämpylöitä hyvin pieni osa tulee yhden henkilön syömäksi. Tässä, kuten monessa muussakin asiassa, on terveen järjen käyttö sallittua.

5 Comments

  1. ostin Pellavasiemen rouhetta äsken.On suomealainen Risetti rouhe.Miten olisi parempi ottaa tätä ja voinko ottaa nyt vähän ,vaikka jugurtin kanssa? Paljonko rouhetta laitetaan joukkoon??Laitan kyllä kalaa Lohta uuniin ja vihanneksia on joka ruokailussa paljon? Neuvokaa nyt minua? Trv:Marjatta Järvinen Pori.

  2. Kyllä rouhe on parempi käyttöön, ei tarvitse liottaa ja tekee suolistolle hyvää. On paljon vitamiineja ja eikä tarvitse käyttää muita ravintoaineita ottaa purkista. Koska siinä on kaikki vitamiinit.

  3. Miksi esim.ruotsissa on kielletty pellavansiemen rouheen käyttö elintarvikkeena?lääkärini kielsi ehdottomasti pellavan siemenien ja rouheen käytön ja sanoi että on tutkittu yhteys syöpään?

  4. Miksi esim.ruotsissa ei suosita pellavansiementä tai rouhetta elintarvikkeeksi?minun lääkärini kielsi ehdottomasti pellavansiemen rouheen ja siemenen käytön.Sanoi että on tutkittu yhteys syöpään?

  5. Lääkärini kielsi ehdottomasti pellavansiemenrouheen ja siemenien käytön.Sanoi että on tutkittu yhteys syöpään ? ? ? ! ! !

Comments are closed